Markedsføringsstrategier for behandlere

Med dette sammenfattede indlæg, belyser vi nogle af de tips og tricks du kan anvende, til at tiltrække de klienter du bedst kan hjælpe. Du kan plukke pointerne alt efter, hvad der giver mening for dig og din praksis. God læsning!


Tag kontrol og læg en plan

En del behandlere tiltrækker klienter gennem ‘mund til mund’-metoden, hvilket kan være god strategi for nogle, men det kan tage rigtig lang tid før kalenderen bliver fyldt med kunder. Nogle gange flere år. Derfor kan en aktiv markedsføringsstrategi sikre: et kundeflow af relevante klienter, samt en følelse af øget kontrol over ens forretning. 

  • Igennem vores arbejde med Nordium har vi snakket med mange behandlere, der finder det enormt svært at tiltrække nye kunder. De bryder sig faktisk ikke særlig meget om, at skulle tænke i marketing og salg.

I den perfekte verden ville det også være bedst skruet sammen, at du fik netop de klienter ind, hvis udfordringer, som passede til lige præcis dine spidskompetencer. Så kunne du hver dag udføre de behandlinger, der gør allerstørst forskel, og der ville være en masse glade klienter, der fik den helt rette behandling, ved første forsøg. Men sådan fungerer det desværre ikke altid.

Det er derfor en god idé, at tage kontrollen og udarbejde en plan for din markedsføring. Vi anbefaler, at du at gennemgår indlæggende omhandlende ‘kommunikation’, ‘ydelser og pris’, samt eventuel ‘hvordan du kan skabe merværdi’. Saml de gode råd som et fundament for din videre udarbejdelse af en marketingstrategi. 

Udarbejd din markedsføringstrategi

Din strategi burde have (ihverfald) afsæt i to punkter:

  1. Hvordan får jeg nye klienter (drømmekunder) ind af døren med de udfordringer som jeg kan hjælpe mest? 
  2. Hvordan skaber jeg motivation overfor, og en god relation til, mine eksisterende klienter, der allerede har købt ind på min værdi og løsning.  

I forhold til punkt 2 har vi udarbejdet en række punkter, du kan skrue på, for at fastholde “drømmeklienter”, der allerde har købt sig ind på din værdi og løsning. Det kan du læse om her. Nedenstående skriv tager mere afsæt i tiltrækning af nye klienter (punkt 1).

Afslutningsvis er det vigtigt at understrege, at markedsføring ikke skal omhandle manipulation af andre mennesker. Men derimod at oplyse og berige så de selv er i stand til at tage et ærligt valg. 

Sociale Medier

Sociale medier kan være en rigtig god strategi for at fange og tiltrække nye klienter. Det er nemt at interagere og være tilstede der hvor din kernemålgruppe befinder sig.

Vi har allerede udarbejdet et indlæg, der går i dybden med, hvordan du kommer i gang med de sociale medier. I indlægget kommer vi bl.a. ind på, hvordan du udvælger hvilke medier, der kunne være relevante for dig, hvad du skal lægge op, samt fif til at planlægge af dine opslag. Du finder indlægget her.

Anmeldelser

Gode anmeldelse af dine ydelser og løsninger af vigtigt, og er med til at skabe tryghed for nye kunder. Så bed gerne dine nuværende klienter om en udtalelse – det kan også være med til at styrke jeres relation.

Sørg for at holde dine udtalelser opdaterede og foretag en hurtig og retfærdig opfølgning hvis du modtager en negativ anmeldelse. Potentielle klienter kan læse meget ind i hvordan du forholder dig til negativ kritik. Med en konstruktiv reaktion kan du tage en negativ situation og vende den til noget positivt.

Du kan gratis oprette en virksomhedsprofil på eksempelvis Google og sende klienter et link til at skrive en anbefaling derigennem.

Oven i det får du feedback og lærer måske noget nyt om, hvad du gør særligt godt. Brug, med dine klienters accept, udtalelserne på din hjemmeside og i din markedsføring så dine besøgende får endnu mere tillid til, at du har erfaring og succes med den hjælp du tilbyder.

Facebook annoncer

Nogle behandler har stor succes med betalte annoncer på eksempelvis Facebook. Andre knap så meget og står tilbage med spildte annonce-kroner. Vi har tidligere udgivet et blogindlæg, der går i dybden med fordele og ulemper ved Facebook-annoncer, samt hvordan du tilretter gode indlæg, som rammer din målgruppe. Læs med her.

Hjemmeside

En hjemmeside kan være en rigtig god idé at anskaffe sig. Siden fungerer lidt ligesom et online visit, hvor besøgende kan læse mere i dybden om dig og dine ydelser. Med en hjemmeside er det vigtigt, at du formår at give et sammenhængende og autentisk indtryk af dig, din forretning og at kommunikere forståelse for den værdi du tilbyder for hvem, der søger netop den hjælp du kan give og hvorfor.

Vi har skrevet nogle indlæg om emnet, der måske kan hjælpe dig:

Online tilstedeværelse med Nordium

Vores ambition med Nordium er at være meget mere end et super brugervenligt og solidt administration og bookingsystem. Vi vil tage hånd om behandlernes virkelig udfordringer.
Derfor har vi også lanceret online synlighed i form af 1) SEO optimeret behandlerprofil, 2) frit design og tilrettelæggelse af behandler profilerne, 3) dine ledige tider kan blive vist på andre opslagsværker.

Dermed forsøger vi nu og i fremtiden, at tiltrække klienter til dig, hvor dine spidskompetencer passer med klientens udfordring. 

Vi er først lige begyndt, men vi arbejder fortsat på at kunne tilbyde endnu mere for vores kunder i fremtiden. So, stay tuned.

Budget og plan

Du tænkte måske at punktet ville komme. Men selvom det for nogle måske kan forekomme lidt kedeligt at bikse med et budget (bare tal generelt) kan det virkelig være en fordel.

Uanset om du bruger annoncekroner (decideret penge) eller ej, kan det en god idé at udarbejde et budget over kroner og øre, samt tiden du bruger for hver af dine markedsføringstiltag. Det kunne eksempelvis være et nyt blogindlæg. Planlæg at udarbejd 3-5 blogindlæg, noter tiden det tager for dig at lave og mål herefter performance for indlæggene. Herfra kan du bedre tage stilling til, om tiden og værdien af indlæggende er det værd. For din tid har høj værdi.

Hvis du kaster penge efter markedsføring er det relevant for dig at vide, hvad det koster at få en ny kunde ind i gennemsnit, samt hvad livstidsværdien er i gennemsnit for en kunde. Ved hjælp af disse nøgletal kan du regne ud, om din betalte annonce er en økonomisk god idé at fortsætte med eller om det modarbejder dit mål om at skabe en bæredygtig forretning. Det er lidt svære at vurdere end blogindlægget fra ovenstående eksempel.

Planlægning

Afsæt tid i kalender og planlæg med gode målsætninger for hver af dine tiltag (strategier) så det bliver så konkret som muligt. Her kunne SMART-modellen være et ideelt værktøj at arbejde ud fra. SMART modellen dækker over

  • Specifikke og tydeligt mål. Hvad vil du opnå, for hvem, hvorfor
  • Målbart. Kan målet opnåes? Hvad har du når målet er opnået?
  • Accepteret. Alle, der er en del af målet skal bakke op om målet. Giver målet mening for dig?
  • Realistisk. Målet skal hænge sammen i virkeligheden, og du skal tro på at du kan komme i mål.
  • Tidsafgrænset. Det skal være klart hvornår målet skal være nået.

SMART-mål er et fedt værktøj at have bag øret når nye processer og mål skal opnåes. Vi benytter os dagligt af det i Nordium-regi.

Det er også meget lettere at evaluere de enkelte strateg efterfølgende, når du skal revurdere eller lave en ny strategi 🙂

Afrunding

Tusinde tak for at have læst denne guiden.

Vi har forsøgt at holde det kortfattet, men er der et punkt du har spørgsmål til og gerne vil have uddybet, hjælper vi gerne med en uddybende forklaring eller vi kan sende dig i retning af andre gode ressourcer. Det kan også være de sidder inde med nogle super gode strategier må du meget gerne dele dine overvejelser med os 🙂

Send os din kommentar eller dit spørgsmål til [email protected]

 

Lær Nordium bedre at kende

Skriv dig op til vores nyhedsbrev for behandlere og modtag information om, hvordan Nordium kan hjælpe dig og din hverdag. Du kan framelde dig igen til enhver tid.
© Nordium 2021, alle rettigheder forbeholdes
Nordium I/S | C. A. Olesens Gade 4, 9000 Aalborg | CVR: 41696761
GDPR Servicevilkår Cookie- og Privatlivspolitik