Gode råd til betalt annoncering på Facebook

Læs med og find ud af om betalt annoncering, på f.eks. Facebook, kunne være en attraktiv markedføringskanal for dig. Vi giver eksempler på gode opslag så du får kommunikeret det rigtige budskab til den rigtige kernemålgruppe.


Er det noget for mig?

Det kan være, og er for nogle behandlere, en fordel at betale sig fra, at tiltrække nye klienter. Det kan man gøre på eksempelvis Facebook eller Instagram, hvor du betaler for at andre ser din annonce. Ofte er det forholdvis nemt at målrette annoncer, så den bliver vist frem til din målgruppe, og ikke eksponeret til alle mulige.

En fordelen med betalt annonce kan være, at giver mere kontrol over, hvornår du får nye klienter ind af døren, og hvad en eventuel klient koster dig at skaffe. 

En ulempe ved betalt annoncering kan være, at det hurtigt bliver omkostningstungt, og kan være lidt svært at komme i gang med. Vi forsøger at give dig et indblik så du kommer godt i gang, og ikke mister unåde annoncekroner.

Hvad er dit mål

Online betalte annoncer er et stort emne med høj konkurrence – så pas på dig selv og din pengepung, hvis du kaster dig ud i det alene. Og vær vagtsom, såfremt du ønsker at hyre andre til at gøre det for dig, da det kan være rigtig omkostningstungt og være lidt som at tisse i bukserne (da deres mål ofte er at skaffe så mange kunder som muligt, og dit mål måske mere er, at få de rigtige kunder, som kommer igen og igen. Det afgørende her, som alle andre steder, er, at tiltrække de klienter du kan hjælpe bedst og som forbliver en fast kunde hos dig.

Overordnet for de fleste er formålet, med en annoncering på facebook, at præsentere dig og din løsning for mennesker, der har den udfordring som du kan løse. Idéen er at du først skal

  1. Finde og få opmærksomheden fra potentielle klienter som du kan hjælpe
  2. Kvalificere dem og være sikker på at du er den rigtige for dem 
  3. Give dem en tid til deres første behandling 

Sådan laver og målretter du en annonce

For at finde og få opmærksomhed for de rigtige potentielle klienter kræves det, at man formår at sende et stærk budskab. Desto mere specifik du kan blive i dit stærke budskab og indsnævringen af målgruppen desto bedre. Er du i tvivl om, hvad dit stærke budskab skal være, kan du med fordel læse vores indlæg om spidskompetencer og identitet

Et eksempel herpå kunne være, at du er specialiseret i nakkesmerter. Her ved du, at din behandling vil kunne hjælpe andre med ondt i nakken. Du bliver dermed relevant for potentielle klienter, der oplever en specifik smerte (et specifik problem). Det virker meget mere relevant, end ‘jeg kan hjælpe alle mennesker, med alle deres udfordringer’. Husk også her, at folk køber ikke den ydelse, du tilbyder, men den værdi, det kan skabe i deres liv.

For klienten har det nødvendigvis ikke den store betydning, om din fremgangsmåde er den ene eller den anden, men at de kan slippe for hovedpine. De opnår dermed at få mere tid med deres børn, eller handle uden at skulle tænke over og bekymre sig for den smerte, der kan være forbundet med at bære tunge indkøbsposer. Det er de budskaber der kan give mening for en potentiel klient.

Målret til målgruppen

Des bedre det lykkes dig at målrette annoncen des mere værdi vil du få ud af dine reklamekroner. Men hvordan målretter Facebook lige en annonce til folk med nakkesmerter?
Selvom Facebook ved uhyggeligt meget om deres brugere er der alligevel en grænse, og du må tænke lidt ud af boksen for at ramme det segment, der typisk kan relatere til den problemstilling, du tilbyder svar på. Brug endnu engang din drømmekunde til at indsnævre hvem din annonce skal vises til. Hvor i landet bor de? Hvis du er behandler og dine ydelser foregår fysisk, f.eks. i klinikken, er det da klart at foretrække at dine annoncer er målrettet potentielle klienter i dit nærområde. Hvilket køn, alder, uddannelse har de, hvad er deres interesser; fodbold, økologi, politik, hækling? Har de gjort et andet køb for nylig, der kan sige noget om, at de er tilbøjelige til at gøre et køb hos dig?
Sidst kan du overveje hvilke forbindelser målgruppen skal have; skal de være medlem af en specifik facebook side, eller omvendt måske eksluderes fra målgruppen, hvis de er allerede er medlem af din facebook-gruppe?

Det kan være en god idé at prøve sig frem – både med det indhold, du annoncerer, men også med din målgruppe for annoncen. På den måde kan du langsomt blive klogere på, hvilke knapper du skal trykke på for at få den bedste respons, i stedet for at du har lagt hele dit annoncebudget i én kurv. Husk at bruge de værktøjer, der følger med annonceredskabet til at skabe dig et overblik over, hvordan dine annoncer klarer den.

Få styr på nøgletallene så det ikke løber løbsk

Ved betalt online marketing er det relevant for dig, at lave en form for budget så du hele tiden har kontrol over dine tal, samt hvordan annonceringen klarer sig. To basale grundtal er afgørende at kende til:

  1. Hvad koster det at få en ny kunde ind af døren (i gennemsnit)
  2. Hvad er livstidsværdien for en kunde (i gennemsnit)

Ved hjælp af disse nøgletal kan du regne ud, om dine betalte annoncer er en økonomisk god idé at fortsætte med.

Hvis det i gennemsnit koster dig 400kr. at få en ny kunde, men den gennemsnitlige kunde kun kommer én gang til én behandling på 600kr., står du altså med et overskud på 200 kr. Det er umiddelbart ikke en særlig god forretning. Du kan derfor spørge dig selv om

  1. Er de kunder jeg får ind af døren gennem min annonce de kunder jeg kan hjælpe bedst eller skal jeg revurdere mit opslag?
  2. Er jeg tydelig nok i den værdi jeg skaber, og formår jeg at skabe nok værdi for kunden før, under og efter behandlingen? 

Det kan være nogle lidt dyre lære-penge for at få helt styr på online annoncering på f.eks. Facebook eller Instagram. Vi håber dog at dette indlæg kan bidrage til, at du kommer godt fra start 🙂

Lær Nordium bedre at kende

Skriv dig op til vores nyhedsbrev for behandlere og modtag information om, hvordan Nordium kan hjælpe dig og din hverdag. Du kan framelde dig igen til enhver tid.
© Nordium 2021, alle rettigheder forbeholdes
Nordium I/S | C. A. Olesens Gade 4, 9000 Aalborg | CVR: 41696761
GDPR Servicevilkår Cookie- og Privatlivspolitik
Nordium