Få konkrete tips til at skabe mer-værdi for dine klienter

Som behandler og terapeut er det selvfølge vigtigt, at selve ydelsen du leverer skaber høj værdi for dine klienter. Men ofte er der lavt hængenede frugter at hente rundt om din ydelse, så du i endnu højere grad, forbedrer relationen og oplevelsen for dine klienter. Vi har samlet et par frugter nedenstående du kan plukke og implementere.


Skab værdi før, under og efter

Når du har en grundig forståelse for det område du og dine klienter bevæger jer indenfor, hvad din rolle er og hvilken værdi du skaber for dine kunder, kan du overveje, hvor du kan skabe ekstra værdi for klienten før, under og efter selve behandlingen/konsultationen. Folk vil i sidste ende altid vælge det tilbud, der opleves som mest værdiskabende for pengene, hvorfor det er så vigtigt at være værdifokuseret når dine tilbud beskrives (det kan du læse mere om her). Men ligeså relevant er at fokusere på, hvor i processen du kan tilføre merværdi. Det er lavthængende frugter at hente.

Del indhold om din ekspert viden

Rådgiver du indenfor et specifikt område, hvor du har en særlig ekspertviden som klienter opsøger dig for, kan det give god mening at dele lidt ud af den viden i form af f.eks. en blog eller nyhedsbrev. Således får du cementeret din position som ekspert på netop dit område, så klienter ikke er i tvivl om, hvor de, eller én de kender, skal søge råd og hjælp, hvis problemet opstår. Måske er det gennem et blogindlæg at potentielle klienter får øjnene op for dig, eller eksisterende klienter “holdes ved ilden” fordi de ikke vil gå glip af den ekstra viden.

I det hele taget skader det ikke at give en masse tips og tricks til dine besøgende – det gør kun, at du selv fremstår professionel og som ekspert inden for dine områder. Det sikrer tillid til, at du er den rette at vælge. Godt indhold skal ses i det store billede: hvis du kan give en masse værdi til mennesker, med det indhold du skriver og deler, så ved de mennesker også hvor de skal gå hen, når de har brug for mere af din værdi eller spidskompetence.

Tilbyd noget ekstra service

En anden måde, hvorpå du kan skabe merværdi, er ved at fortælle dine klienter, at du altid har sat noget tid af i løbet af dagen til, hvis de nu akut får brug for at se dig. Faktisk er det ret sjældent, at klienter benytter sig af sådan en mulighed, men trygheden ved, at den er der, kan i sig selv skabe stor værdi for klienten. Fortæller du dine klienter dette skal du naturligvis også sørge for, at du kan tage en klient ind akut i løbet af dagen. Det kan være en god måde for dig at bygge en tættere relation til klienten, samtidig med, at føler de får noget ekstra. 

Ha’ også fokus på årsagen

Når du hjælper eller behandler dine klienter med de symptomer de beskriver for dig, får de en her-og-nu værdi, men er du i stand til at hjælpe dem frem til årsagen bag deres problem, og hvordan de kan forebygge situationen, leverer du en værdi, der potentielt kan vare resten af deres livstid. Des mere folk betragter dig som værdiskabende, jo højere er sandsynligheden for at de vælger eller anbefaler dig som behandler. 

Følg op på dine behandlinger

At følge op på dine behandlinger og sikre at du har skabt værdi kan være enormt effektivt og værdifuldt. Det sikrer nemlig, at du er sikker på, at du har leveret varen til dem og er oprindeligt nysgerrig efter hvordan de har det. Hvis de synes dine behandlinger har hjulpet bliver de mindet om deres positive oplevelse hos dig, og hvis ikke de synes det har hjulpet får du alligevel vendt en måske negativ oplevelse til noget positivt, i det klienten oplever at du er interesseret i, hvordan det er gået dem og om din behandling har virket som den skulle. Det giver en øget relation og tilknytning til din klient, idet du aktivt vil forsikre dig om, at de nu også har det godt. Derudover giver det dig en mulighed for at forstå, hvornår din behandling ikke virker efter hensigten, og fange en detalje i klientens problem, du måske havde overset i første omgang. Måske indser du, at du har en kollega, der er et bedre match til vedkommende, og så skal du endelig ikke tøve med at anbefale videre. Det hjælper både klienten og din kollega, og god karma kan man aldrig få for lidt af 🙂

Lad klienten føle sig set og forstået

Sæt god tid af til at lytte og anerkende klientens problem og følelse. Det sikre at klienten kommer ud med alle sine frustrationer og føler sig hørt og set. Samtidig giver det også dig en bedre idé om det problem du skal til at løse, som altid et vigtigt fundament for, at du kan levere en god løsning.

Det kan også være en fordel, at italesætte over for din klinet, hvorfor du gør som du gør i din behandling. Det kan være med til at sikre, at klienten føler sig forstået i sin udfordring og tryghed i, at du har løsningen. Men alt med måde, for det kan også blive for meget og forvirrer mere end gavn. Vurder derfor din klient og spørg dem eventuelt.

Noget forskning tyder på, at ved at implementere aktiv lytning og en italesættelse af hvorfor og hvad du gør overfor din klient, bidrager til, at klienten kommer bedre til at forstå sig selv og tage vare på sig selv.

Bed dine klienter om en anmeldelse

Det allerbedste du kan prioritere, for din markedsføring, er glade og tilfredse kunder. Gode anmeldelser er vigtige. Selvom det kan føles grænseoverskridende i starten, så prøv, at sørge for, at spørge dine klienter efter udtalelser om deres oplevelse hos dig. De vil rigtig gerne hjælpe dig, og jeres relation bliver kun bedre af at i ‘ligesom hjælper hinanden’. Oven i det får du feedback og lærer måske noget nyt om, hvad du gør særligt godt. Brug, med dine klienters accept, udtalelserne på din hjemmeside og i din markedsføring så dine besøgende får endnu mere tillid til, at du har erfaring og succes med den hjælp du tilbyder. 

Afrunding

Vi håber at du har kunne bruge dette indlæg i din egen klinik eller praksis. Du kan altid tjekke flere tips og tricks i bloggen.

Sidder du inde med spørgsmål til Nordium, og om Nordium er noget for dig, kan du altid skrive til os 🙂

Lær Nordium bedre at kende

Skriv dig op til vores nyhedsbrev for behandlere og modtag information om, hvordan Nordium kan hjælpe dig og din hverdag. Du kan framelde dig igen til enhver tid.
© Nordium 2021, alle rettigheder forbeholdes
Nordium I/S | C. A. Olesens Gade 4, 9000 Aalborg | CVR: 41696761
GDPR Servicevilkår Cookie- og Privatlivspolitik
Nordium