3 gode trin til at fastsætte dine ydelser og priser

Det kan være svært at fastsætte priser for sine ydelser – for hvad er dyrt og billigt? Vi har talt og hjulpet rigtig mange behandlere med dette emne, og har samlet vores og deres erfaringer til tre gode råd. Vi håber at du sætter pris på indlægget, og kan blive inspireret i din egen praksis.


Ydelser der skaber mest værdi

Vi anbefaler forud for dette indlæg, at du har præciseret dine spidskompetencer og sammenfattet en overordnede målgruppe. Det er et godt fundament fordi for konkretisere dine egentlige ydelser og prissættelse. Tjek dette indlæg ud.

Trin 1 – Få og forståelige ydelser til målgruppen

Når du skal sammensætte dine ydelser og præsentere dem, er det altid en god idé, at det bliver så simpelt og let forståeligt som overhovedet muligt. Hav altid din kernemålgruppe og drømmekunde(r) i fokus. 
Som tommelfingerregel er det altid en god idé at have få ydelser, der konkret kommunikerer, hvad det går ud på, for hvem det er relevant og hvad man opnår med hver af ydelserne. Pas på med at have for mange ydelser eller områder, der kan få dig til at fremstå ufokuseret. 

Trin 2 – Fokuser på værdien og løsningen du skaber

Brug tid på at sammensætte dine ydelser med tanke om, hvordan du sikrer, at dine klienter vil få mest værdi. Det betyder, at hvis du allerede nu ved, at du kan hjælpe dine klienter med deres specifikke problemstilling bedst gennem et forløb af 4-5 behandlinger, jamen så sælg dem det. Sælg kun noget du kan stå inde for, er stolt over og som du ved skaber værdi. Intet andet.

Når du definerer og får sat nogle ord på værdien af dine ydelser, så ha’ fokus på, hvad kunden opnår eller undgår ved at købe og modtage din ydelse. Og ha’ hele tiden målgruppen med dig. Vil din målgruppe have hårde facts med konkret data på, hvad ydelsen gør for dem, eller skal du i stedet fokusere mere på følelsen, man opnår efter at have modtaget din ydelse. Har målgruppen brug for at blive vildt imponeret for at lave et køb? Har de brug for at føle sig særligt set og anerkendt? Eller behov for at mærke en høj grad af professionalisme? Stil dig selv disse spørgsmål når du er i tvivl om, hvilke knapper du skal trykke på i din tekst. Tænk på drømmekunden igen, og den situation de står i, for at finde svarene. 

Din ideelle kunde har et problem og leder efter en løsning. Den løsning skal kunden kunne finde gennem én af dine ydelser. Kunden skal føle, at de får den værdi, den løsning, de har brug gennem ydelsen. Den følelse får kunden, ved at du italesætte værdien af ydelsen, og giver tryghed om, at du er den rette til at udføre ydelsen. 

Trin 3 – Sæt en pris på ydelserne

Der findes rigtig mange meninger og tips og tricks til, at fastsætte den ‘rigtige pris’. Men i virkelig afhænger den faktiske pris af så mange forskellige årsager, at det ofte kan blive alt, alt for kompliceret at fastsætte den til at begynde med. For hvad er for lidt, hvad er for meget? Man skal jo også kunne leve, og leve godt som behandler. De mange årsager forsøger vi at belyse her. 

Er 8000,- kroner for meget at tage for et vægttabsforløb, der har resulteret i, at klienten får et helt nyt og bedre livssyn og livskvalitet? Klienten undgår diverse livsstilssygdomme med en lang liste af bivirkninger, samt en øget risiko for tidlig død. Eller er 400 kr. billigt sluppet for 45 minutter på briksen, og en skulder, der ikke gør ondt mere? Måske er 995 kr. lidt dyrt for en times behandling, hvor klienten efterfølgende tænker og føler, at det overhoved ikke gjorde en forskel for deres problem. 

Det kan være relevant at tænke over ‘den opfattede værdi’ versus ‘værdien i selv sig’. Jo dygtigere du er til at give en verdensklasse behandling, samt belyse den værdi du skaber (den opfattede værdi) desto bedre sælger du. Fordi du ved hvad du og dine ydelser er værd for den rette klient. Du skal selvfølgelige ikke lyve dig til den værdi du kan tilbyde eller hvad klienten har fået ud af din behandling, men derimod være ærlig og have fokus på, at hjælpe dem du kan allerbedst. For derigennem skaber du også den største værdi – både den opfattede og værdien i sig selv. 

  • Som klient er en pris, på noget man er usikker på vil hjælpe på ens problemer, ‘meget dyr’. Hvorimod hvis man er sikker på at behandlingen vil virke og passer til mit problem, kan den samme pris betragtes som et ‘kup’.

Omvendt er der også nogle regninger, der skal betales. Der er et andet liv, der også skal betales, for at hverdagen kan hænge sammen. Din professionelle og personlige verden skal harmonere. For at du kan være verdens bedste behandler og yde dit bedste over for dine klienter, kræver det, at der er ro omkring dit personlige liv. Det er vigtigt at have i mente. Også når der skal fastlægges et budget.

Lav et budget

Vi ser ofte nyudklækkede behandlere komme ud på markedet med meget lave priser. Måske endda for lave priser. Desperate. De knokler og knokler, men nogle formår ikke, at få en stabil økonomi og en sikkerhed rundt om deres forretning. Derfor kan det være en rigtig god idé at lave et budget omkring dine ydelser. Hvad er prisen, hvor mange klienter og bookinger skal jeg have før det hele løber rundt. Er det realistisk? Husk at beregn dit personlige liv med i betragtning, samt ‘alt det andet’, der florerer rundt om din forretning og kræver din tid: SoMe, forberedelse, journalisering, påmindelser, lagner, husleje, materialer, bogføring, regnskab, ja – og syge dage, ferier, osv.. 

Nøglen til den rigtige pris for dig findes nok mellem ovenstående budskaber. Så det bedste råd er at prøve sig frem. Leg lidt med det. Markedsperspektivér og få erfaring. 

Fokus pointer for at komme i gang

  • Overvej og notér dine ydelser. Notér gerne hvad klienten opnår og undgår ved at købe ved hver af dine ydelser
  • Opsaml dine ydelser og se om de kan sammensættes, så du ender med færre ydelser og forløb, der i alt står stærkere og mere forståeligt
  • Sæt en pris på hver af dine ydelser. Overvej pointerne i her i din proces 
  • Lav et simpelt budget over dine udgifter og et estimat på, hvor meget du forventer at omsætte i en given periode, og sammenlign det med dine priser. Justér om nødvendigt. 

Lær Nordium bedre at kende

Skriv dig op til vores nyhedsbrev for behandlere og modtag information om, hvordan Nordium kan hjælpe dig og din hverdag. Du kan framelde dig igen til enhver tid.
© Nordium 2021, alle rettigheder forbeholdes
Nordium I/S | C. A. Olesens Gade 4, 9000 Aalborg | CVR: 41696761
GDPR Servicevilkår Cookie- og Privatlivspolitik